Om man arbetar efter ASL = Att Skriva sig till Läsning så väntar man till åk 2 innan man börjar öva handstil. Jag arbetade delvis efter detta förra året och har väntat med bokstavsformerna.
Nu när eleverna går i åk 2 vet de vad bokstäverna heter, hur de låter och hur de används. Nu återstår det att de ska lära sig tekniken för att forma bosktäverna. Vi har pratat om penngrepp och vi tränar flitigt och är redan jätteduktiga. Vi lär oss att forma bokstäverna i en viss ordning för att göra det så enkelt som möjligt.
c, o, a, g, d, å, ä, ö
i, r, n, m, l, f, h, b….. har vi hunnit med än så länge!
Ett tips som kan vara värt att testa för att få ett bra penngrepp är att lägga en ”magisk skrivpärla” i gropen mellan lillfingret och ringfingret. Vi testade också att klämma fast en liten papperstuss och klämma åt med lillfinger och ringfingret!